Pixajoy

Friday, February 04, 2011

Home » Handphone dulu dan kini

Handphone dulu dan kini



Assalamualaikum 


Dimulai dengan bismillah (sila nyanyi lagu raihan,tq)..


Korang ada handphone?apa punya soklan la kan?budak umo 3taun pun ada hp, bebudak skolah skang wajib mitak hp kt mak bpk depa, warga emas yg rumah kata pegi..kubur kata mari pun ada benda alah nie..Emm penting sgt ke hp dlm kehidupan seharian kita? smp ada yg kata hp adalah nyawa mereka. Betapa murahnya nilai nyawa bg org sebegini...


Seumur hidup aku, aku hanya pernah memiliki 3bijik hp...Ada org tetiap bulan tukar..tak pun tetiap taun mesti nak yg baru..tau la korang byk duit..Pastu korang kan up to date..Puan Kutu hanya sorang pompuan tua yg kolot..huh...


Jom berkenalan dengan hp yg byk meninggalkan memori2 yg terindah dalam hidupku.....
-
-
-
-
-
NOKIA 3610
ignored tulisan cina tu..Pic google jer nie.hp aku mungkin berada dibawah katil atau didalam timbunan mainan aiman di kmpg...Tp sumpah ms memula beli cengini la rupa hp aku..


Tahun 2003 kalau tak salah aku beli hp nie..Time tu masih belajar lagi kt uitm merbok, kira hp first aku yg aku ada. Beli pun dengan duit biasiswa (Klu JPA tau kompem tarik balik! tolon jgn ikut prangai buruk saya). If i'm not mistaken, price around 300+ or 400+, parent aku bkn kaya ok nk beli hp canggih2 bg kt ank dia..aku beli pun tak habaq kt depa..dh beli baru tunjuk.kehkeh..


Masa beli aku pun tak tau sgt apa kejadah benda nie,kan dah cakap aku nie kolot..Cuma gadis desa yg budget baik dan sopan..(Apa kena mngena eh?).Godeh punya godeh baru la pandai guna. Fungsi hp pada waktu dan ketika itu pun aku tak berapa nak faham..Public phone kt kolej kan ada..walaupun kna beratuq pnjg n terpaksa menulikan telinga dr mendengaq suara manja monyet2 betina yg tengah mengawan setiap kali nk guna, macam tak praktikal aku bazirkan duit kerajaan beli hp..Yg aku tau org ada hp..aku pun mau..


Masa tu nak topup mana ada 10 hengget ok..skali topup 30 hengget,satu mesej hantaq jer dah 5kupang. Mahai nak mampuih wey..Dan dh berapa byk lg duit kerajaan tak terkira aku dah bazirkan....


Lama kelamaan macam best pulak ada hp..Hari2 ada je pakwe yg ntah dari pelusuk mana muncul. Ada yg nak carik gaduh..ada yg nk jadik kawan..ada yg nk berkongsi pengalaman..n yg paling byk of coz dok tabuq ayat palsu n dlm erti kata lain nak cuba2 jadikkan aku nie balak depa..tp hatiku tetap susah untuk dimiliki..cheewaahh...dan gadis desa yg dulunya budget baik n sopan dah berubah menjadi sedikit miang tp masih lg sopan...eceh


Walaupun aku sangat2lah bhati batu,my encik suami berjaya jugak mencairkan hatiku yg keras...So bermulalah alam percintaan yg pnuh gula2 sebalang..hp adalah segala2nya...hp adalah nyawaku (skang sapa yg merendahkan nilai nyawa?)..hp adalah hidupku..hp adalah cintaku.hp adalah obsesku..


Dimana saja aku berada nokia 3610 menjadi teman..aku dan hp bagaikan romeo dan juliet..shah jehan dan mumtaz..tom dan jerry..hanya nyawa dpt pisahkan kami. Masuk kelas bwk..tgh lecture balas msg...dok jalan jari tekan keypad, p dining senyum2 kt hp,tgh mkn kt kafe tak pedulik org lalu lalang, tgh solat pun tak khusyuk (sgt tak bagus)..tidoq mlm mengigau (mimpi)..n d best part nak p toilet pun bwk..dpt bygkan tak time cadbury jatuh dlm lubang jamban,klu tgh ckp.....uish pengotoq lorr!




Betapa hebatnya penangan hp pada aku kira2 7tahun dulu.In short, hp tersangatlah penting..P mana2 mesti ada..Sayang gila aku kt ko hp..
-
-
-
-
-
-
SONY ERICSSON K770i


Tahun 2008 aku beli hp sony seperti gmbar di atas..Price around 1k above..Kira hp paling mahai n paling canggih aku pnah beli..skang org tak pakai dh..tgok kt kedai hp,murah je pun..

Time nie dah dua taun keja n ada duit lebih so teringin la nak pakai hp mahai. Walaupun aku masih syg kt nokia aku yg lma (sgt sentimental value), tp dh beli hp baru..kasi la yg lama kt bpk mertua aku..lama jugak nokia nie hidup, coz aku jg dia dengan baik, cuma bateri jer agak kong sket sbb dh 5taun pakai..

Masa memula beli sony yg nie best siot..kamera dia memang power..jelas seh bila tgkp gambaq..klu cuci pun not bad walaupun tak edit..waktu dan ketika ini aku dah kawen n aiman pun dah wujud..So far sangat menggila tgkp gambaq aiman..buat video aiman..P cuti2 malaysia pun bawak hp je..tgkp gmbaq semua pakai hp...Banyaknya jasa ang en sony ekk.. 

En suami pulak sgt menggila boh lagu kt hp..mula2 beliau dok boh lagu kt hp aku..last2 beliau pun beli hp baru..Jenama sony jugak..tp model w..Satu benda yg aku suka tp kadang2 tak tahan dengan en suami, beliau tersangatlah sayang benda2 yg dimiliki. Macam over gitu..Beliau selalu cakap yg tgn aku nie perosak harta benda..

Bila hp aku jatuh masa kt umah pak ngah,beliau marah aku..beletiaq tak sudah..Kan dah masin mulut tu..Terus hitam skrin hp yg harganya 1k...Mengamuk jugak en suami..Dengan derk aku jawab..dh sampai masa..nak buat macam mana...Ada aku kesah kena marah? korang boleh bygkan tak, tu baru hp..cmna plak kasih syg n cintanya en suami kt isterinya???

Walaupun hp nie skrin hitam separuh, tetap boleh guna, ada sikit lece coz nak baca n taip msg terpaksalah edit n scrool ke bawah br bley..Berbulan2 jugak aku tahan pakai hp yg tak serupa hp..janji boleh pakai...

Tapi aku tak kesah..sejak dah kawen, hp bg aku tak penting sgt pun..En suami ada depan mata...Nak kol sapa lg?nk msg dengan sapa? Cuma kadang2 hp jadik penting untuk berhubung dengan kawan2..tu pun bukan selalu..topup pun jarang2.hp nie skang dh repair dh skrin, tp ada sikit gelong coz sound dia dh rosak, bila cakap..dengaq slow ja suara org yg kol..keyboard pun rosak jugak..nk msg pun ssh..

In short,pentinglah jugak hp nie, ada ok..takde pun takpe..aku syg la jugak kt ko..
-
-
-
-
-
-
-
CSL 100i

Canggih bukan hp di atas? price dalam 59 hengget ker 69 hengget cmtu..lupa plak aku..opismate aku kata ringan mcam hp mainan. Tak waras hapa..mahai wey hp nie...aku beli coz tak tahan jadik pekak time org koling..Baru aku beli beberapa bulan lepas.

Hp yg dulunya jadik peneman setia kini dah macam musuh..bila en suami kol tak pernah agkt..mertua kol tak penah perasan..kawan bagi mesej langsung tak pedulik. Blik kmpg 2minggu tak bawak hp pun takpa, p keja kadang tinggai..takde hp no hal lah..small matter beb! mana taknya, campak hp sana sini..nak topup pun tunggu tamat tempoh..


Kini..aku bertambah tak kesah ada hp ke tak..berukband kan ada...berhubung ngan kwn2 sume kt fesbuk..Kadang2 sampai terlupa kt mana aku letak hp. Terpaksa miskol pakai telepon umah..Kalau bateri mati ambik masa 1 hari nak igt kat mana..nak carik ambik masa seminggu..Org kol dua hari bru kol blik..yg msg tggu aku topup dulu k..

En suami slalu pesan soh boh hp kt celah t____t..(tak ble sebut lucah sgt). Lain kali org kol agkt la wey..org msg tolong la alert!

In short..hp tak penting..Pegi ko jauh2..Takdak lagi baguih..aku dah tak syg ko..


haha kejam2..tp hp akan jadi penting 2mggu lg..bila p kursus kena la bwk hp..4 hari weh.tahap gaban rindu kt aiman n en suami klu hp takde...time tu br syg kt ko hp ekk...

Disudahi dengan alhamdulillah..(nyanyi lagu raihan lg,tq..)

2 comments:

tomato oren said... Best Blogger Tips

hp skang keperluaan puan kutu..bagi cikpuanteddy kena ada nnt ada pglan kecemasan ke,panggilan monyet betina th mengawan ke..hahahaha..so far penting lg la..hahaha

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

wo yek?bg puan kutu skang, hp jadik kpentingan bla ms ttentu ja..bukan lg kperluan...tp hp mmg penting,cannot deny.haha..tau dh,org bujang cam cik puan teddy mmg ska monyet betina maa..